Podpora kolektivů na ZŠ a SŠ z OPST

9.září 2024  |   Mgr. Libor Kudrna, DiS.  |   138x  |   1  |  

Výzva č. 58 byla v srpnu otevřena nabízí možnosti na tzv. Podporu kolektivů. 

Příjem žádostí od 14. 6. 2024 do 30. 6. 2025


Oprávněnými žadateli jsou základní a střední školy. Míra podpory je 100 % z celkových způsobilých výdajů. Jedná se o podporu mimoškolních vícedenních preventivních pobytů pro žáky základních a středních škol. Alokace na výzvu je Kč 60 000 000,--.

Cílem aktivity je vytvořit dostatečný prostor pro vícedenní a intenzivní preventivní působení na kolektiv žáků v neformálním mimoškolním prostředí. Sekundárním cílem je vytvořit podmínky pro další aktivity realizované na poli primární prevence rizikového chování a podpory duševního zdraví žáků.

Příklady aktivit (bližší popis níže): 

- Adaptační kurzy

- Intervenční pobyty

- Preventivní pobyty

- Pobyty na podporu peer aktivit

Více informací: https://opst.cz/dotace/58-vyzva/ 


Bližší popis podporovaných aktivit výzvy č. 58 (výňatek z PRŽaP, dostupné ZDE)

Projekt cílí na podporu mimoškolních vícedenních preventivních pobytů pro žáky základních a středních škol. Cílem aktivity je vytvořit dostatečný prostor pro vícedenní a intenzivní preventivní působení na kolektiv žáků v neformálním mimoškolním prostředí.

Sekundárním cílem je vytvořit podmínky pro další aktivity realizované na poli primární prevence rizikového chování a podpory duševního zdraví žáků. Prevence realizovaná v rámci pobytů se prioritně zaměřuje na různé typy rizikového chování, jako jsou např. agrese, šikana, kyberšikana, záškoláctví, závislostní chování, poruchy příjmu potravy, sexuální rizikové chování apod. Podporované aktivity budou kromě tvorby funkčních školních kolektivů a prevence rizikového chování zároveň nepřímo přispívat ke snížení počtu předčasných odchodů ze vzdělávání.

Podpora je realizována prostřednictvím následujících pobytů:

Adaptační kurzy

Jedná se o pobyty zaměřené na vzájemné poznání se, navázání pozitivních vztahů mezi žáky a posílení skupinové soudržnosti školní třídy, s cílem vytvořit podmínky pro další práci se třídou jako sociální skupinou. Realizace adaptačních pobytů je spojena především s přechodem na vyšší stupeň  vzdělávání, případně na situace, kdy dochází k ustavení nových tříd či k výraznějším změnám v jejich složení.

Základními aktivitami adaptačního kurzu jsou zejména:

• poznávací a seznamovací aktivity;

• aktivity zaměřené na schopnost spolupráce a kooperace;

• aktivity upevňující pevné vzorce chování, které vedou k minimalizaci nežádoucích jevů ve třídě.

Intervenční pobyty

Intervenční pobyty jsou zaměřené na vytvoření podmínek pro realizaci intervence v kolektivech, v nichž lze identifikovat konflikty či jiné projevy narušených vztahů či výskytu projevů rizikového chování. Hlavním cílem je zastavit a zmírnit nevhodné projevy rizikového chování ve třídě. Jedná se o selektivní nebo indikovanou primární prevenci. Intervenční pobyty lze zvolit např. v případě, kdy jsou ve třídě problémy s kázní, žáci mají problematické vztahy, třída je roztříštěná na jednotlivce nebo skupinky, ve třídě je šikana, ve třídě jsou skupiny žáků ohrožené závislostním chováním, sebepoškozováním nebo jiným rizikovým chováním, třída je zasažená nějakou formou nesnášenlivosti.

Stěžejními aktivitami intervenčního pobytu jsou:

• aktivity napomáhající při diagnostice a řešení potíží v třídním kolektivu;

• aktivity, které zvyšují pozitivní sociální klima a soudržnost v kolektivu;

• rozvoj psychosociálních dovedností – navázání přátelských vztahů, spolupráce,

komunikace (mezi žáky i s pedagogy);

• aktivity směřující k předcházení šikany a dalších forem rizikového chování.

Preventivní pobyty

Preventivní pobyty mají charakter vícedenní intenzivní projektové aktivity v oblasti primární prevence rizikového chování či specifické podpory duševního zdraví žáků. Preventivní pobyty směřují k vytváření dobrého klimatu ve třídě a mají za cíl osobnostní a sociální rozvoj jednotlivců i skupin a předcházení rozvoje rizikových projevů v chování žáků. Hlavními aktivitami preventivního pobytu jsou:

• aktivity zaměřené na oblast specifické primární prevence a oblast duševního zdraví;

• programy pomáhající žákům odolávat sociálnímu tlaku;

• aktivity zaměřené na zkvalitnění komunikace;

• osvojování a rozvoj sociálně emočních dovedností a kompetencí;

• zvládání konfliktů a zátěžových situací, odmítání návykových látek;

• zvyšování zdravého sebevědomí a sebehodnocení, posilování odvahy, stanovování realistických cílů, zvládání úzkosti a stresu apod.

Pobyty na podporu peer-aktivit

Využívání vrstevnických preventivních aktivit, jako je realizace preventivních peer programů, je jednou z efektivních forem primární prevence na školách. Peer mediace ve škole efektivně přispívá k prevenci rizikových jevů chování. Pobyty na podporu peer-aktivit jsou specifické vícedenní pobyty zaměřené na proškolení peerů působících ve školním prostředí. Na pobytu by mělo dojít k proškolení vhodných kandidátů na realizaci preventivních peer aktivit a přípravě preventivních aktivit, které pak budou realizovat pro své vrstevníky.

Náplní pobytu na podporu peer-aktivit je zejména:

• proškolení/výcvik vhodných kandidátů ve vybraných tématech primární

prevence;

• rozvoj kompetencí peerů pro realizaci peer-aktivit, tj. efektivní komunikace,

řešení sporů, týmová práce, lektorské dovednosti, vedení skupiny apod.;

• příprava preventivních peer-aktivit/programů.

Nejsou podporovány sportovní, kulturní volnočasové aktivity a jednorázové akce (přednášky, besedy apod.).






Náš Facebook

Kalendář akcí

Dnes je 6. října 2024
a svátek má Hanuš.

Logo MŠMT Logo MAS Cínovecko
Webové stránky používají k analýze návštěvnosti soubory cookie. Pokračováním s tím souhlasíte.