CZ.02.3.68/0.0/0.0/20_082/002310
Výzva č. 58 byla v srpnu otevřena nabízí možnosti na tzv. Podporu kolektivů.
Příjem žádostí od 14. 6. 2024 do 30. 6. 2025
Oprávněnými žadateli jsou základní a střední školy. Míra podpory je 100 % z celkových způsobilých výdajů. Jedná se o podporu mimoškolních vícedenních preventivních pobytů pro žáky základních a středních škol. Alokace na výzvu je Kč 60 000 000,--.
Cílem aktivity je vytvořit dostatečný prostor pro vícedenní a intenzivní preventivní působení na kolektiv žáků v neformálním mimoškolním prostředí. Sekundárním cílem je vytvořit podmínky pro další aktivity realizované na poli primární prevence rizikového chování a podpory duševního zdraví žáků.
Příklady aktivit (bližší popis níže):
- Adaptační kurzy
- Intervenční pobyty
- Preventivní pobyty
- Pobyty na podporu peer aktivit
Více informací: https://opst.cz/dotace/58-vyzva/
Bližší popis podporovaných aktivit výzvy č. 58 (výňatek z PRŽaP, dostupné ZDE)
Projekt cílí na podporu
mimoškolních vícedenních preventivních pobytů pro žáky základních a středních
škol. Cílem aktivity je vytvořit dostatečný prostor pro vícedenní a intenzivní
preventivní působení na kolektiv žáků v neformálním mimoškolním prostředí.
Sekundárním cílem je vytvořit
podmínky pro další aktivity realizované na poli primární prevence rizikového
chování a podpory duševního zdraví žáků. Prevence realizovaná v rámci pobytů se
prioritně zaměřuje na různé typy rizikového chování, jako jsou např. agrese,
šikana, kyberšikana, záškoláctví, závislostní chování, poruchy příjmu potravy,
sexuální rizikové chování apod. Podporované aktivity budou kromě tvorby
funkčních školních kolektivů a prevence rizikového chování zároveň nepřímo
přispívat ke snížení počtu předčasných odchodů ze vzdělávání.
Podpora je realizována
prostřednictvím následujících pobytů:
Adaptační kurzy
Jedná se o pobyty zaměřené na
vzájemné poznání se, navázání pozitivních vztahů mezi žáky a posílení skupinové
soudržnosti školní třídy, s cílem vytvořit podmínky pro další práci se třídou jako
sociální skupinou. Realizace adaptačních pobytů je spojena především s
přechodem na vyšší stupeň vzdělávání,
případně na situace, kdy dochází k ustavení nových tříd či k výraznějším změnám
v jejich složení.
Základními aktivitami adaptačního
kurzu jsou zejména:
• poznávací a seznamovací
aktivity;
• aktivity zaměřené na schopnost
spolupráce a kooperace;
• aktivity upevňující pevné
vzorce chování, které vedou k minimalizaci nežádoucích jevů ve třídě.
Intervenční pobyty
Intervenční pobyty jsou zaměřené
na vytvoření podmínek pro realizaci intervence v kolektivech, v nichž lze
identifikovat konflikty či jiné projevy narušených vztahů či výskytu projevů
rizikového chování. Hlavním cílem je zastavit a zmírnit nevhodné projevy
rizikového chování ve třídě. Jedná se o selektivní nebo indikovanou primární
prevenci. Intervenční pobyty lze zvolit např. v případě, kdy jsou ve třídě
problémy s kázní, žáci mají problematické vztahy, třída je roztříštěná na
jednotlivce nebo skupinky, ve třídě je šikana, ve třídě jsou skupiny žáků ohrožené
závislostním chováním, sebepoškozováním nebo jiným rizikovým chováním, třída je
zasažená nějakou formou nesnášenlivosti.
Stěžejními aktivitami
intervenčního pobytu jsou:
• aktivity napomáhající při
diagnostice a řešení potíží v třídním kolektivu;
• aktivity, které zvyšují
pozitivní sociální klima a soudržnost v kolektivu;
• rozvoj psychosociálních
dovedností – navázání přátelských vztahů, spolupráce,
komunikace (mezi žáky i s
pedagogy);
• aktivity směřující k
předcházení šikany a dalších forem rizikového chování.
Preventivní pobyty
Preventivní pobyty mají charakter
vícedenní intenzivní projektové aktivity v oblasti primární prevence rizikového
chování či specifické podpory duševního zdraví žáků. Preventivní pobyty směřují
k vytváření dobrého klimatu ve třídě a mají za cíl osobnostní a sociální rozvoj
jednotlivců i skupin a předcházení rozvoje rizikových projevů v chování žáků. Hlavními
aktivitami preventivního pobytu jsou:
• aktivity zaměřené na oblast
specifické primární prevence a oblast duševního zdraví;
• programy pomáhající žákům
odolávat sociálnímu tlaku;
• aktivity zaměřené na
zkvalitnění komunikace;
• osvojování a rozvoj sociálně
emočních dovedností a kompetencí;
• zvládání konfliktů a zátěžových
situací, odmítání návykových látek;
• zvyšování zdravého sebevědomí a
sebehodnocení, posilování odvahy, stanovování realistických cílů, zvládání
úzkosti a stresu apod.
Pobyty na podporu peer-aktivit
Využívání vrstevnických
preventivních aktivit, jako je realizace preventivních peer programů, je jednou
z efektivních forem primární prevence na školách. Peer mediace ve škole
efektivně přispívá k prevenci rizikových jevů chování. Pobyty na podporu
peer-aktivit jsou specifické vícedenní pobyty zaměřené na proškolení peerů
působících ve školním prostředí. Na pobytu by mělo dojít k proškolení vhodných
kandidátů na realizaci preventivních peer aktivit a přípravě preventivních
aktivit, které pak budou realizovat pro své vrstevníky.
Náplní pobytu na podporu
peer-aktivit je zejména:
• proškolení/výcvik vhodných
kandidátů ve vybraných tématech primární
prevence;
• rozvoj kompetencí peerů pro
realizaci peer-aktivit, tj. efektivní komunikace,
řešení sporů, týmová práce,
lektorské dovednosti, vedení skupiny apod.;
• příprava preventivních
peer-aktivit/programů.
Nejsou podporovány sportovní,
kulturní volnočasové aktivity a jednorázové akce (přednášky, besedy apod.).
Dnes je 6. října 2024
a svátek má Hanuš.